Vad ska man välja?

Vilken väg ska man följa när man har gått ur gymnasiet? det finns många olika vägar, men vilken väg är då den rätta? För min del är den rätta vägen att börja plugga på högskola med tanke på att jag går ett samhällsprogram som inte är yrkesförberedande. Sedan kan man även välja att jobba innan man fortsätter att plugga, men då gäller det att hitta ett jobb också vilket kan vara väldigt svårt i dagens läge. Om jag har ett jobb när jag går ur gymnasiet så kommer jag antagligen att ta ett sabbatsår och använda det till att jobba så man får komma bort från skolans rutiner ett tag och prova på arbetslivet. Vissa kan tycka att det är skönare att få plugget gjort så fort som möjligt, men personligen skulle jag tycka att det var skönt och få komma bort från det ett tag. Sen kan det även ta ett tag innan man kommer in på det man vill, man kanske inte kommer in på den skolan man vill, då får man söka på flera skolor. Det gäller också att man verkligen är beredd på att förflytta sig till en annan stad för att bli det man verkligen vill.



VAD SKA MAN VÄLJA?!

Vad vill jag bli då?
Jo, jag vill bli antingen sjukgymnast, hälsopedagog eller dietist, sånt som jag brinner för. Sjukgymnastpgrogrammet, hälsopedagogprogrammet eller dietistprogrammet är det som gäller, alla innebär 3 års utbildningstid dv.s 180 hp. Jag har inte riktigt kommit i underfund med vad av dessa yrken jag vill bli men tids nog ska jag nog kunna bestämma mig. Jag har på senaste tiden kollat upp massa högskolor/universitet med dessa utbildningar och de finns på många olika ställen i landet, t.ex. Stockholm, Göteborg, Umeå, Linköping, Lund, Uppsala, Gävle m.fl. Jag är rätt så sugen på Lund eller Stockholm, men jag vet inte riktigt på den fronten heller. Sedan så är mitt problem med flytt väldigt stort med tanke på att Stefan läser en utbildning här i Sundsvall som inte finns någon annanstans i Sverige. Jag vet inte riktigt hur vi ska lösa det för att han har 4 år kvar av sin utbildning. Förhoppningsvis så finner vi en lösning på detta så att vi får vara tillsammans, på något sätt. Jag anser att karriären och kärleken har lika mycket betydelse, så det Är en svårlöst fråga. Jag har läst många olika utbildningskataloger från olika universitet/högskolor och har hittat många lovande utbildningar och det känns jättebra att jag på ett ungefär vet vilket område jag vill arbeta inom, sedan kommer självklart det stora valet och då är det viktigt att man väljer rätt. Det är därför jag är ute i sådan god tid, just för att jag vill ha en inblick i skolorna och vad de har för krav. Det är ju trots allt bara ett år kvar och sedan står man där efter studenten, då är det bra att ha en plan.

Vad jag försöker säga med det här är att man verkligen bör tänka efter när det gäller sin framtid. Det är det gymnasiet är till för, att man ska komma på vad man vill bli i framtiden. Jag tycker att det är ett smart drag att vara ute i god tid när det gäller planeringen av tiden efter gymnasiet för att det är då man blir vuxen och allt blir på större allvar. Sedan finns det så mycket man måste tänka på och man stöter oftast på problem, nu säger jag inte att alla gör det men det kan hända, och då är det bra att kunna lösa problemen på smidigast sätt i förväg för det kan i vissa fall bli jobbigt att ta tiden som den kommer och lösa allting när det väl gäller. Det är så jag ser på det i alla fall och eftersom jag inte Har varit där än så kan jag inte säga att det är råd utan det är vad jag anser och tror om det hela.

Så, lycka till med era val efter gymnasietiden alla som fortfarande går i gymnasiet! Jag tycker att det ska bli spännande och se vad som händer med alla nära och kära.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0